kajsaloppan.blogg.se

Här delar jag med mig av olika sorters pyssel. Scrapbooking, kortmakeri, blomsterarrangemang och annat jag fixar med till vardags. Det blir även en del bilder från resor tillsammans med min man.

Örtig parmesanlax

Publicerad 2015-07-25 13:57:22 i Allmänt, Recept,


Länge sedan jag hade tid att blogga. Först en vecka på Mallorca och sedan när vi kom hem har det varit fullt upp med gäster från Minnesota.
I går kväll hade vi gäster och då lagade jag en sommarfavorit: Örtig parmesanlax. Receptet är från tidningen Lantliv 2010. Jag har ändrat lite på receptet, bl.a. Har jag minskat på mängden olivolja.

Örtig parmesanlax (min variant) 
1,5 kg benfri laxfile/laxsida

Marinad:
1 dl olivolja
Rivet skal och saften av 1 lime
1,5 dl riven parmesanost
1,5 dl finhackade örter (persilja, basilika och dill)
1 msk flytande honung
0,5 msk salt

Topping:
Ca 400g stora lyxräkor utan skal
3 msk finklippt dill

Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg laxen på en bakpappersklädd plåt. Bred marinaden över laxen och stek den mitt i ugnen ca 30-40 minuter i 150 grader. Häll bort överskottet av olja. Ställ laxen i kylskåp fram till serveringen. Toppa då med räkorna som blandats med dillen. Räkorna och dillen kan gärna blandas i förväg så blir de lite marinerade.

Servera gärna med färskpotatis och en kall sås.
Jag brukar servera med den här såsen:

Honung-vitlökssås
2 dl turkisk youghurt
2 dl créme fraiche
2 pressade vitlöksklyftor
4 msk honung
Finklippt dill
Salt
Cayennepeppar 


Igår serverade jag en sparrissallad till laxen.
Spenat, kokt kall sparris i bitar, tomater och pumpakärnor. Dressing av olivolja, Hallon balsamvinäger, salt och peppar.





Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2015-07-25 17:13:04

Vilken måltid, Ser verkligen gott ut. Det får jag prova att laga. Tack för tipset.
Servetterna känner jag igen 😉

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela