kajsaloppan.blogg.se

Här delar jag med mig av olika sorters pyssel. Scrapbooking, kortmakeri, blomsterarrangemang och annat jag fixar med till vardags. Det blir även en del bilder från resor tillsammans med min man.

Flarntårta med glass och jordgubbar

Publicerad 2015-06-20 11:21:55 i Allmänt, Recept,



Många år sedan jag gjorde flarntårta, men i onsdags blev jag inspirerad när min chef bjöd på sin variant med grädde och bär. Jag har alltid serverat flarntårta med vaniljglass.
Det finns många olika recept. Till vår midsommartårta använde jag mitt gamla recept från början på 80-talet.
Det blir två tårtfatsstora flarn som man kan göra två tårtor av så som jag gjort eller så gör man en tårta med ett flarn till ovanpå glassen och till sist bären överst.


Flarnbottnar
150 g smält smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 dl kall mjölk
0,5 dl sirap

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner smör, mjölk och sirap.
Lägg bakplåtspapper på två plåtar.
Bred ut en rundel på varje plåt. Rundlarna ska vara stora som ett tårtfat.
Grädda 7-10 minuter i 200 grader. Låt svalna.

Vid serveringen skivas ett halvliters glasspaket och fördelas över bottnen. Dekorera med bär.
Alternativt läggs ytterligare ett flarn ovanpå glassen och så dekoreras översta flarnet med bär.

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela