kajsaloppan.blogg.se

Här delar jag med mig av olika sorters pyssel. Scrapbooking, kortmakeri, blomsterarrangemang och annat jag fixar med till vardags. Det blir även en del bilder från resor tillsammans med min man.

Dajmglasstårta med jordgubbar

Publicerad 2015-08-01 12:20:37 i Allmänt, Recept,



Jag tycker det är mycket praktiskt med glasstårtor eftersom de går att göra i förväg och så ligger de bara och väntar i frysen!
Mitt gamla beprövade recept på Dajmglasstårta blev enkelt förvandlat till en sommartårta med jordgubbar som dekoration.

Dajmglasstårta 
Botten:
3 äggvitor 
2 dl strösocker
1,5 dl sötmandel

Glass:
3 äggulor
3/4 dl strösocker
2 pkt dubbeldajm
3 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 150 grader. Finhacka mandeln. Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning. Vänd ner mandeln i vitorna. Klä en 24 cm form ( löstagbar kant) med bakplåtspapper. Häll mandelsmeten i formen och grädda längst ner i ugnen ca 50 minuter. Låt svalna.
Vispa äggulorna och sockret till vitt skum. Finhacka Dajmen. Vispa grädden, blanda med äggskummet och Dajm. Häll glassmeten i formen på den kalla mandelbottnen. Frys minst fyra timmar.

Dekorera med jordgubbar eller andra bär. Vintertid passar det bra att dekorera med Physallis.




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela