kajsaloppan.blogg.se

Här delar jag med mig av olika sorters pyssel. Scrapbooking, kortmakeri, blomsterarrangemang och annat jag fixar med till vardags. Det blir även en del bilder från resor tillsammans med min man.

Nötkakor

Publicerad 2015-06-15 21:18:50 i Allmänt, Recept,



Det blir äggvitor över när man gör parfait och då passar det bra att baka nötkakor. Det är en stor favorit här i vårt hem. Oftast har jag använt min svärmors recept som innehåller florsocker. Den här gången blev det ett recept från min mors gamla receptbok.


Den gamla nötkvarnen ska skruvas i en utdragbar skärbräda och det har jag ingen i mitt nya kök! Tacksam att delar av gamla köket finns kvar som grovkök.
Det är viktigt att mala nötterna. Inte hacka eller köra i matberedare!




Nötkakor
3 dl nötkärnor 
3 äggvitor
2 1/4 dl strösocker
Nötkärnor till dekoration

Mal nötterna och blanda med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda ner nötter/socker i äggvitorna.
Klicka ut på bakpappersklädda plåtar och stick ner en nötkärna i varje kaka.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter i 175 grader.
Det blir ca 30 kakor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela