kajsaloppan.blogg.se

Här delar jag med mig av olika sorters pyssel. Scrapbooking, kortmakeri, blomsterarrangemang och annat jag fixar med till vardags. Det blir även en del bilder från resor tillsammans med min man.

Laxpate

Publicerad 2015-05-16 12:28:29 i Allmänt,




Laxpate är en klar favorit här och passar extra bra nu till sommaren. Ett utmärkt inslag på en buffé.
Här bjuder jag på mitt recept!

Kajsaloppans laxpate med räkor
500 g lax
170 g räkor i burk
2 äggvitor
3 dl vispgrädde
0,5 dl klippt dill
2 msk klippt gräslök
2 tsk salt
2 krm vitpeppar 
0,5 krm cayennepeppar 

Mal laxen i matberedare och blanda ner kryddorna. Tillsätt äggvitorna en i sänder. Vispa grädden och blanda ner den lite efter hand i laxsmeten. Tillsätt dill, gräslök och till sist räkorna.
Lägg laxsmeten i en smord avlång form (ca 1-1,5 liter). Grädda i vattenbad ca 1 timme. 
Ugn 175 grader.

Gott med romsås till. Kokt nypotatis passar perfekt men det går även bra med en fransk potatissallad eller lite bröd.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2015-05-16 12:39:46

Men himmel så elegant och fint det är här då. Kul att du hittat ut igen i bloggvärlden. Laxpaté naturligtvis..som anstår en riktig gourmé.

Postat av: Anna

Publicerad 2015-05-17 18:44:35

Har du en Gute på gården...lyckliga du. 😀

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela